Pergi ke Hawaii? "Pulau Miracle, Pulau Miracle, hidup di atasnya mudah dan mudah ..."

Hasilnya, saya memutuskan untuk memilih pulau Kauai - di satu pihak, ia agak berkembang dari sudut pandangan pelancong, di sisi yang lain - tidak begitu popular seperti Big Island atau Oahu dengan bandar-bandar besar mereka dan tidak kurang pelancong. Saya terpaksa mengecualikan pulau-pulau Molokai dan Lanai kerana suami saya tidak begitu cenderung untuk melihat keindahan alam liar dunia ... Bagi diri saya, saya akan memilih Molokai sebagai yang paling tidak berpenghuni dan dekat dengan cara hidup semula jadi pulau itu. Anak saya, sibuk dengan pekerjaan dan kehidupan peribadi, berpindah dari perbincangan, memberikan saya pilihan kebebasan yang lengkap, yang dia back up kemudian (dia sangat kecewa kerana keadaan bandar Kapa tidak sesuai dengan permintaannya untuk jumlah tempat panas - hanya terdapat dua bar di Kapa).

Jadi, pulau Kauai, atau pulau Taman. Ia adalah pulau tertua dan paling utara di semua pulau Hawaii. Di pulau ini terdapat salah satu tempat paling basah di Bumi - gunung Wai-ale-ale, di mana hingga 112 ribu milimeter hujan turun setiap tahun. Gunung ini terletak di tengah pulau, yang sentiasa ditutup dengan awan, akibat hujan seperti hujan banyak yang menghiasi batu dan tebing pulau, serta tumbuh-tumbuhan tropika yang berlimpah dan bunga megah.

Apabila tiba di Kauai, syarikat kecil kami dengan cepat menyewa sebuah kereta yang dipesan terlebih dahulu. Benar, bukannya sedan yang dijanjikan kami mendapat jip, tetapi setelah diperiksa lebih dekat, jip itu menjadi cara pengangkutan terbaik di jalan-jalan Kauai. Setelah meninggalkan lapangan terbang, dalam 30 minit kami tiba di destinasi dan selebihnya - bandar Kapaa. Bandar ini adalah yang pertama di pulau itu, dan penduduknya sedikit kurang daripada 10 ribu orang.

Kami memutuskan untuk tinggal di kampung. Pertama, saya suka kotej lebih, kerana mereka memberi peluang untuk hidup seperti penduduk setempat - sejauh mungkin bercuti. Kedua, tiada sekatan yang kadang-kadang dijumpai di hotel. Ketiga, kotej sering lebih murah daripada hotel, dan bercuti Hawaii mahal. Keempat, kotej mengingatkan saya tentang belia dan bertahun-tahun dibelanjakan di bangsal di Crimea.

Di samping kotej, terdapat hotel yang cukup, rumah rehat, dan juga satu hostal di pulau itu. Ramai, terutamanya golongan muda, datang ke Hawaii dengan khemah-khemah dan tinggal di pantai. Minibus berjalan di sekitar pulau, tetapi tidak di mana-mana dan tidak selalu (mereka bekerja dari pukul 6 pagi hingga 7 malam). Oleh itu, menghentikan belia bergerak di sekitar pulau terutamanya dengan mengundi di jalan raya.

Kotej kami terdiri daripada dua bilik, beranda, dapur dan bilik mandi gabungan. Di beranda, Internet percuma yang disediakan oleh pemiliknya "tertangkap". Kami tiba di waktu petang, dan segera tidur. Pada pukul 4 pagi kami terbangun oleh ayam jago. Kemudian pada 5, kemudian pada 6 ... Saya mesti memberitahu anda bahawa tidak ada pemangsa di Hawaii sama sekali. Oleh itu, ayam dan ayam, yang diperkenalkan oleh pendatang Filipina di zaman dahulu, dibiakkan dalam kuantiti luar biasa. Mereka nampaknya tidak kelihatan di Kauai, dan mereka terletak di tempat-tempat yang paling tidak diduga - di jalan-jalan, di rumah-rumah rehat, di Fern Grotto, di air terjun, di hutan dan di ladang. Satu-satunya tempat di mana tidak ada di pantai.

Semua pantai di Hawaii adalah umum. Anda boleh berenang dan berjemur di salah satu daripada mereka, walaupun hotel atau rumah percutian adalah berdekatan. Pantai-pantai yang paling indah terletak di utara pulau, terutamanya di mana tidak mustahil untuk dijangkau dengan kereta, tidak ada jalan ... Walau bagaimanapun, ia juga yang paling berbahaya untuk berenang di sana - arus yang kuat dan ombak besar sering menyebabkan kemalangan.

Di lautan terdapat pelbagai hewan - dari ikan lumba-lumba dan kura-kura ke ubur-ubur yang beracun yang disebut "pahlawan Portugis", gigitan yang dapat menyebabkan pembakaran yang agak sensitif. Kauai mempunyai tempat perlindungan burung yang besar. Di sana anda dapat melihat angsa, frigat, albatrossa Hawaii dari Hawaii. Di hutan, ayam belanda, pheasants, versi lokal grouse hitam, dan, tentu saja, ayam jantan dan ayam di mana-mana.

Fauna terestrial diwakili oleh kambing, babi, kambing, anjing, kucing, dan tikus yang dibawa ke pulau di atas kapal, dan mongoose yang dibawa dari Jamaica pada tahun 1883 untuk memerangi mereka. Mamalia hanya berdarah panas yang mula-mula dijumpai di Hawaii adalah kelawar. Tidak ada ular di Kepulauan Hawaii, dan juga kolera, malaria, rabies, demam kuning dan papan iklan besar di sepanjang lebuh raya.

Kehidupan di Kauai mengalir dengan perlahan dan tenang. Masa diukur dalam "minit Hawaii." Apabila saya bertanya untuk menjelaskan apa ungkapan "Kami akan tiba di tempat dalam masa 15 minit" (dan 45 sudah berlalu), jawapannya ialah: "15 minit Hawaii, Madame. Maksudnya - apabila tiba, kami akan datang. " Dengan cara yang sama, beberapa kedai dibuka dan ditutup, misalnya, di salah satu kedai di Kapa, ​​ia ditulis: "Kami membuka pada 9. Atau pada 10. Kadang-kadang - pada 11. Tutup pada 6. Sering - pada 5. Jika anda benar-benar mahu - maka 4. Masuk, kami akan sangat gembira. "

Pada pemandangan pulau Kauai, tradisi yang menarik dan makanan yang luar biasa, saya akan membincangkan di bahagian-bahagian berikut artikel.

Pergi ke Hawaii? "Semua ditutup dengan sayur-sayuran, sama sekali ..."
Pergi ke Hawaii? "Makan kelapa, masak pisang ..."

Tonton video itu: Zita & Zaiden pergi ke Pantai, Hawaii Resort Anyer. (Januari 2020).